Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Nr VI/29/2024 Rady Miejskiej Gminy Rychtal z dnia 02-07-2024 w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Rychtal oraz w sprawie warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu do tego uprawnionego.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609) oraz art. 59 ust.1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270; zm.: z 2023 r. poz. 497, poz. 1273, poz. 1407, poz. 1429, poz. 1641, poz. 1693 i poz. 1872) Rada Miejska Gminy Rychtal uchwala, co następuje:

§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Rychtal, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, wobec osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, oraz wskazuje się organ uprawniony do udzielania tych ulg.
§ 2. 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o: 1) wierzycielu - rozumie się przez to Gminę Rychtal;
2) dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjnąnieposiadającą osobowości prawnej;

3) należnościach - rozumie się przez to wymagalne i niewymagalne należności pieniężneobejmujące kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny, odsetkiustawowe za opóźnienie oraz koszty dochodzenia tej należności (jako należnościuboczne);



4) ulgach - rozumie się przez to umorzenie, odroczenie terminu spłaty lub rozłożenie na ratyspłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających GminieRychtal;


5) organie uprawnionym - rozumie się przez to Burmistrza Gminy Rychtal uprawnionego doudzielania ulg, reprezentującego Gminę Rychtal;

6) przedsiębiorcy - rozumie się przez to podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bezwzględu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania;

7) kompletnym wniosku - oznacza to wniosek zawierający wszystkie dokumenty niezbędnedo merytorycznego i ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy.

8) ważnym interesie dłużnika – rozumie się przez to: względy społeczne i gospodarcze lubsytuację majątkową i finansową dłużnika, w których zapłata długu, bądź jego częścimogłaby zagrozić egzystencji dłużnika lub osób będących na jego utrzymaniu, lubdalszemu funkcjonowaniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającejosobowości prawnej;




9) ważnym interesie publicznym – rozumie się przez to dyrektywę postępowania nakazującąmieć na uwadze respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak,sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy;


10) pomocy de minimis – rozumie się przez to pomoc publiczną udzielaną podmiotowiubiegającemu się o:

a) pomoc de minimis,

b) pomoc de minimis przyznawaną przedsiębiorstwu wykonującemu usługi świadczone wogólnym interesie gospodarczym,


c) pomoc de minimis w rolnictwie.


§ 3. 1. Organ uprawniony do udzielania ulgi bada czy ulga stanowić będzie pomoc publicznąoraz bada dopuszczalność udzielenia pomocy publicznej.
2. W stosunku do dłużników prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023r. poz. 702) wierzyciel może udzielić ulg, o których mowa w § 6 ust. 1, które:
1) nie stanowią pomocy publicznej;
2) stanowią pomoc de minimis – w zakresie i na zasadach określonych w obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach de minimis zgodnie z przepisami:
a) Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE Seria L z 15.12.2023),

b) Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9 z późn. zm.)

c) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L, 2023/2832 z 15.12.2023);


3) zachodzi interes publiczny (art. 56 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych).

3. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszejuchwały nie może przekroczyć dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowią rozporządzenia wymienione w ust. 2 pkt 2.

4. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega kumulacji z każdą inną pomocą de minimis przyznaną zgodnie z rozporządzeniami Komisji Unii Europejskiej wskazanych w ust. 2 pkt 2 dla tego samego beneficjenta i nie może przekroczyć odpowiedniego pułapu określonego w rozporządzeniach Komisji UE wymienionych w ust. 2 pkt 2.
5. Dłużnicy o których mowa w ust. 2, ubiegający się o pomoc de minimis w trybie niniejszej uchwały wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy zobowiązani są do przedłożenia:
1) wszystkich zaświadczeń lub oświadczeń, o których mowa w art. 37 ust.1 pkt 1 i 2 orazust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postepowaniu w sprawachdotyczących pomocy publicznej lub oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy wtym okresie, z tym że w przypadku udzielenia ulgi zgodnie z rozporządzeniem 2023/2831 podmiot udzielający pomocy de minimis powinien zweryfikować limit pomocy de minimis biorąc pod uwagę 3 minione lata;



2) informacji wynikających z obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 40), które są niezbędne do udzielenia pomocy de minimis i dotyczą w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis;
3) kserokopii dokumentacji obrazującej kondycję finansową wnioskodawcy za okres wskazany w rozporządzeniach Komisji UE wymienionych w ust. 2 pkt 2.

6. Dłużnik korzystający z pomocy de minimis w ramach niniejszej uchwały jest zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie – na wniosek organu uprawnionego – dodatkowych dokumentów lub informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego udzielenia ulgi.
7. W przypadku, kiedy udzielenie ulgi stanowiącej pomoc de minimis nie jest możliwe z uwagi na przekroczenie pułapu dopuszczalnej pomocy de minimis lub z uwagi na niedopełnienie obowiązków określonych w ust. 5 i 6, wniosek dłużnika o udzielenie ulgi pozostawia się bez rozpatrzenia.

§ 4. Do udzielenia ulg w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnym uprawniony jest Burmistrz Gminy Rychtal.
§ 5. 1. Wprowadza się następujące zasady umarzania należności z urzędu, mianowicie: 1) Należności mogą być umarzane z urzędu w całości, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych;
2) W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności,o których mowa w ust.1 pkt 1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych;

3) Umorzenie należności głównej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, powoduje również umorzenie odsetek od tych należności w całości;
4) Udzielenie ulgi, o której mowa w ust. 1 pkt 1 następuje w formie określonej w art. 58 ust. 3 i ust. 3a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.

§ 6. 1. Wierzyciel na pisemny wniosek dłużnika w przypadkach uzasadnionychważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, może:
1) odroczyć termin spłaty całości lub części należności;
2) rozłożyć na raty spłatę całości lub części należności;
3) umorzyć należności w całości lub części.

2. Umorzenie należności głównej powoduje również umorzenie odsetek ustawowych zaopóźnienie w całości lub w takiej części w jakiej została umorzona należność główna.

3. Okres spłaty należności pieniężnych uzależniony jest od aktualnej sytuacji majątkoweji finansowej dłużnika oraz wysokości zadłużenia.

4. Od należności pieniężnych, których termin zapłaty odroczono lub spłatę rozłożono naraty, nie pobiera się odsetek ustawowych za opóźnienie od dnia złożeniakompletnego wniosku w tej sprawie do dnia, który w porozumieniu zostałwyznaczony jako ostatni dzień spłaty.




§ 7. 1. Wniosek o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności pieniężnychprzypadających Gminie Rychtal wraz z dokumentami na jego poparcie, dłużnik składaorganowi, o którym mowa w § 4.

2. Określony w § 4 organ dokonuje weryfikacji wniosku w zakresie jego kompletności.
3. Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1) Szczegółowe informacje dotyczące wystąpienia przesłanek uzasadniających udzielenieulgi;

2) Opis aktualnej sytuacji majątkowej, finansowej i rodzinnej dłużnika oraz inne daneistotne dla sprawy potwierdzające zasadność ubiegania się o zastosowaniewnioskowanej ulgi;


3) Dokumenty potwierdzające okoliczności podane we wniosku;
4) W przypadku przedsiębiorcy dokumenty wymienione w § 3 ust. 5.

4. W przypadku stwierdzenia, iż przedstawione dokumenty są niewystarczające, tzn. takie, napodstawie których nie można ustalić istnienia lub nieistnienia przesłanek do udzieleniaulgi, organ uprawniony wzywa dłużnika do ich uzupełnienia.


5. Nieuzupełnienie wniosku przez wnioskodawcę w wyznaczonym terminie skutkujepozostawieniem go bez rozpoznania.


§ 8. 1. Udzielanie ulg w postaci odroczenia i rozłożenia na raty należności następuje w formiepisemnej przez zawarcie porozumienia między wnioskodawcą a organem uprawnionym,wymienionym w § 4 uchwały.

2. Umorzenie należności następuje w formie pisemnego jednostronnego oświadczenia wolizłożonego przez organ uprawniony wymieniony w § 4 uchwały.

3. Odmowa udzielenia ulgi następuje w formie pisemnego jednostronnego oświadczenia wolizłożonego przez organ uprawniony wymieniony w § 4 uchwały.


§ 9. 1. Należności będące przedmiotem ulgi stają się natychmiast wymagalne w przypadku, jeżeli: 1) Dłużnik nie spłacił należności w odroczonym terminie ustalonym w porozumieniu –wierzytelność staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami ustawowymi zaopóźnienie liczonymi od pierwszego dnia wymagalności;


2) Dłużnik nie spłacił którejkolwiek z rat w całości – niespłacona rata staje się natychmiastwymagalna wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie liczonymi od pierwszego dniawymagalności;


3) Zostanie ustalone, że dowody na podstawie, których organ uprawniony umorzył należnośćlub udzielił ulgi w spłacie okazały się fałszywe albo dłużnik wprowadził organuprawniony w błąd, co do okoliczności, które stanowiły podstawę zawarcia porozumienia.



§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Rychtal.
§ 11. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy Rychtal

Aleksandra Olejnik


 

UZASADNIENIE

PDF   Uchwała Nr VI292024 Rady Miejskiej Gminy Rychtal z dnia 02-07-2024 w sprawie szczegółowych zasad sposobu i?trybu umarzania odraczania i?rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Rychtal o.pdf (356,68KB)

DOCXUzasadnienie VI292024.docx (5,97KB)

PDFWyniki głosowania (19,04KB)